Nieuws

Eens ondernemer, altijd ondernemer!


Matty Zadnikar broedt op nieuwe plannen na verkoop Z-Safety Services

Eind 2011 verkocht Matty Zadnikar zijn levenswerk Z-Safety Services aan de Amerikaanse groep Total Safety. Maar van rentenieren is absoluut geen sprake. “Ondernemen is wat mij drijft. Ik wil bouwen aan iets, nieuwe initiatieven opzetten.” Zoals SeaNet Europe, een uniek concept waarmee Zadnikar zijn passie voor motorjachten in een concreet businessmodel giet.

Wat doet een ondernemer na de verkoop van zijn bedrijf? In een zwart gat vallen, rentenieren? “Daar ben ik nog niet klaar voor”, lacht Matty Zadnikar. “Wel weet ik ondertussen dat er meer is in het leven dan dag en nacht werken.” Tot eind 2013 begeleidde Matty binnen Total Safety zelf de integratie van Z-Safety Services in Europa. In 2014 nam hij een sabbatjaar. Maar eens ondernemer, altijd ondernemer. De microbe kreeg Zadnikar opnieuw te pakken en vandaag werkt hij aan de lancering van zijn nieuw initiatief, SeaNet Europe. “Ik heb zin om er weer volop tegenaan te gaan.”

Van jongensdroom naar businessmodel

Als kind was Matty al gepassioneerd door motorjachten. “Mijn ouders hadden een klein appartementje aan de Côte d’Azur en ik deed niks liever dan in havens naar jachten kijken. Toen ik in 1995 startte met Z-Group, had ik ook een eigen speedboot. Maar naarmate de onderneming groeide, had ik te weinig tijd over om nog veel te varen. Daarom heb ik het over een andere boeg gegooid en ben ik gaan charteren. Zo kon ik in mijn beperkte twee tot drie weken vakantie per jaar toch nog met een mooi jacht varen zonder al te veel kopzorgen.”

Shared yacht ownership

Toch bleef Matty al die jaren verder dromen van een eigen, op maat gebouwd, motorjacht ... En na de verkoop van Z- Safety Services had hij zowel de tijd als de middelen. “Maar als ondernemer denk je hier natuurlijk ook economisch over na. Het vaarseizoen in Europa loopt van 1 april tot 30 oktober, wat neerkomt op 28 weken per jaar. Als je zelf met je eigen jacht in die periode zes à zeven weken kan varen, is het al veel. Dankzij mijn verhuur- en serviceachtergrond zag ik hierin snel een nieuw businessmodel: Luxury yachting through shared ownership.”

Daarbij investeren maximaal vier eigenaars in hetzelfde jacht. “Zo geniet elke eigenaar van een eigen jacht, aan een fractie van de prijs. Want alle kosten voor aankoop, bemanning en onderhoud worden gedeeld. SeaNet verzorgt naast het hele fi nanciële en operationele management van het jacht ook de planning van de tijd aan boord van iedere eigenaar. Via een vooraf tussen alle partijen vastgelegde planningssystematiek kunnen reserveringen tot één jaar vooruit geboekt worden.

Vlag in de markt zetten

Na uitvoerig onderzoek bleek dit concept nog niet te bestaan in Europa, tenzij heel kleinschalig of amateuristisch. En als er één uitdaging is voor elke ondernemer, dan wel een blind spot. “Ik wil dan ook mijn vlag zetten en als eerste deze service professioneel op de Europese markt aanbieden.” Daarom trok Matty naar de Verenigde Staten, waar het delen van jachten, villa’s en private jets veel meer ingeburgerd is. Samen met SeaNet Inc, een gevestigde waarde in de business, zette hij een joint venture op om de Europese markt uit te bouwen: SeaNet Europe.

Club membership

Het ultieme doel van SeaNet Europe is het uitbouwen van een ‘yacht ownership club’, waarbij tijd aan boord van je eigen jacht kan geruild worden voor tijd aan boord van een ander jacht. Hierdoor wordt varen over heel de Middellandse Zee veel toegankelijker en vooral veel eenvoudiger. “Want dat is net de kracht van SeaNet: een netwerk van mensen bij mekaar brengen die door te sharen nog meer kunnen genieten van de zee en hun eigen motorjacht”, besluit Matty Zadnikar.

 

Eens ondernemer, altijd ondernemer!

Eens ondernemer, altijd ondernemer!

Eens ondernemer, altijd ondernemer!

Eens ondernemer, altijd ondernemer!