Nieuws

'Familiecharter voor de vierde generatie ligt klaar'

Wat met opvolging in het familiebedrijf? Waar liggen de ambities van mijn opvolgers? Gaan mijn kinderen het aankunnen? Het zijn vragen die elke bedrijfsleider zich vroeg of laat moet stellen. Bij Torfs Schoenen hebben ze zich deze en andere vragen al drie keer gesteld. De derde generatie heeft intussen een charter klaar voor wanneer de vierde binnenkort aan zet is. Patrick Torfs is naast bedrijvencentrumdirecteur bij KBC in Hasselt ook voorzitter van de Raad van bestuur bij Torfs Schoenen en heeft het over familiecharters, beroepsethiek en externe partners.

"Ik heb het geluk dat ik een dubbele pet kan opzetten", vertelt Patrick Torfs (52). "Het is de ideale wisselwerking." Toch is hij, zoals bij de meeste familiebedrijven gebeurt, niet van kindsbeen af in de schoenenbusiness gerold. Na zijn studies TEW vond hij snel zijn weg bij de toenmalige Kredietbank. "We werden ver weggehouden van het bedrijf. Goed, ik deed er wel eens vakantiewerk, maar een eerste balans van Torfs zag ik pas op mijn 25ste. Zelf interesseerde het me maar matig om te beginnen werken in de schaduw van mijn vader en nonkels. Bovendien hebben mijn ouders me nooit gepusht. Vooral mijn moeder vond dat ik mijn eigen weg moest zoeken. Kwestie van aan risicospreiding te doen (lacht). Bovendien leek mijn oom, die toen de financi├źn deed, niet meteen bereid om dit domein met me te delen."
Bij de machtsoverdracht aan de derde generatie begin jaren negentig kon hij zijn engagement voor het familiebedrijf kanaliseren via een actieve rol in de Raad van bestuur. Nu is Patrick de voorzitter van de Raad van bestuur, terwijl zijn neef Wouter het bedrijf runt als CEO. In het 8-koppige managementteam zijn naast Wouter ook nog twee andere familieleden actief. Het verhaal van de retailketen begon vlak na WO II in 1948 toen de grootouders in Lier hun eerste paar schoenen verkochten. Zoals het een goed draaiend familiebedrijf betaamt, stappen de twee zonen en een schoonzoon in de jaren '50 in de zaak. "Het waren drie managers die alles samen deden. Elke middag was het bij wijze van spreken Raad van bestuur." Ruim een halve eeuw later telt de keten bijna 65 winkels met meer dan 500 medewerkers. Torfs draait een omzet van ca. 80 miljoen euro en heeft in Vlaanderen weldra zijn plafond bereikt. "Bijna alle blinde vlekken in Vlaanderen geraken ingevuld."

Emotionele oefening

De overdracht naar de derde generatie mag je gerust een mijlpaal in de Torfshistorie noemen. "Het was een moeilijke emotionele oefening voor onze ouders. Niet alle nichten en neven zijn immers even betrokken, even actief of hebben evenveel relevante capaciteiten." In zo'n situatie komt het erop aan om de rust te bewaren en klare wijn te schenken. "Belangrijke punten zijn een goed overleg, een grote openheid en rekening houden met elkaars standpunten", verduidelijkt Torfs. "Natuurlijk verschillen de meningen wel eens. Maar dat hoort erbij."

 
Patrick Torfs
Patrick Torfs over opvolging in familiebedrijven.

Vierde generatie

De integratie van de derde generatie mag dan al vlot verlopen zijn, intussen kondigt de vierde zich aan. Niet evident, want die is intussen goed voor 27 achterkleinkinderen. "Daarom stelden we enkele jaren geleden een familiecharter op. Hierbij hebben de 11 kleinkinderen kunnen rekenen op de hulp van professor Jozef Lievens (Eubelius, IFB) als moderator. Ondanks enige schroom vooraf bleek dit een heel heilzaam proces. We zijn op zoek gegaan naar onze gemeenschappelijke waarden. Allemaal kwamen we bij hetzelfde uit en bereikten we al snel een consensus. Waar de eerste generatie vooral uit 'entrepreneurs' bestond en de volgende people managers waren, zijn nu systemen belangrijk."