Nieuws

Golazo scoort met Kim Clijsters als uithangbord

"Creativiteit, innovatie en kruisbestuivingen als groeimodel"

Wie in België een bekend sportfiguur als uithangbord zoekt, moet ongetwijfeld langs Bob Verbeeck van Golazo passeren. Met zijn team van 150 medewerkers organiseert hij jaarlijks meer dan 200 sportevenementen en begeleidt hij een brede waaier aan sporters en sinds kort ook artiesten. Uithangbord is Kim Clijsters, op de hielen gezeten door onder meer Sven Nys, Olympische kampioenen Tia Hellebaut en Pamela Jelimo en … zanger Ozark Henry. Belangrijkste ingrediënten voor de succesformule van Golazo zijn: "creativiteit, innovatie en kruisbestuivingen."

Golazo verkoopt sport, media en entertainment. Het bedrijf met hoofdzetel in Paal-Beringen is de drijvende kracht achter de 'Start to run'- campagnes, de Belgacom Memorial Van Damme, de wielerrondes van België en de Eneco Tour en diverse sportmedia, waarvan de website www.sport.be de meest bekende is. Aan het hoofd staat ex-atleet Bob Verbeeck. Op de Olympische Spelen van Los Angeles '84 liep hij nog de halve finale op de 5.000 meter en een jaar later snelde hij naar goud op de 3.000 m indoor op het EK.

Sport als maatschappelijk fenomeen

Een kwarteeuw later neemt sport nog altijd een groot deel van zijn leven in en dat is niet verwonderlijk. "Sport is één van de belangrijkste sociale en maatschappelijke factoren in onze westerse samenleving. Bovendien is sport momenteel de tiende grootste industrie", stelt Verbeeck.

Twee achillespeesoperaties betekenden het einde van zijn actieve sportloopbaan, maar ook het begin van zijn carrière achter de schermen van de sport. In 1990 startte alles met Octagon cis dat enkele buy-outs en overnames later als Golazo Sports, Media & Entertainment door het leven gaat. Met Golazo, wat zoveel betekent als wereldgoal, scoort hij een omzet van 36 miljoen euro. Het bedrijf telt 150 werknemers wereldwijd en heeft buitenlandse kantoren in Delft, London, Nairobi, Kuala Lumpur en Mumbai.

"Golazo is actief in zeer uiteenlopende domeinen," zegt Verbeeck in zijn kraaknette kantoor op het industrieterrein van Paal. "De basisdoelstelling van Golazo is het realiseren van toegevoegde waarde binnen de sport, media en entertainmentbranche. Sport neemt 70 % van de omzet in, tegenover 25 % voor media en de resterende 5 % voor entertainment."

Van administratieve bijstand tot merchandising

"Op vlak van sportmarketing en sportorganisatie zijn we uniek in België, ook door onze schaalgrootte. Dat verklaart ook waarom veel Belgische atleten spontaan naar Golazo toe komen. Wij verlenen advies, organiseren evenementen, doen aan rechtenbehartiging, algemene sportpromotie en sinds begin 2007 ook aan talentvertegenwoordiging."

Golazo bouwt als het ware een volledige organisatie rondom de sporter. "Wij verzorgen de marketing en de pers en pr-strategie. Sommige atleten krijgen te weinig persaandacht, bij anderen moeten wij de overvloedige aandacht dan weer kanaliseren. Dit gaat veel verder dan enkele interviews regelen. Ook het onderhoud van bijvoorbeeld een Twitteraccount zit hierin. Ook gaan we op zoek naar sprekersmogelijkheden voor ex-sporters en coaches. Mensen zoals Marc Herremans hebben een onwaarschijnlijk motiverend verhaal voor de bedrijven en hun medewerkers. Specifi eke evenementen opzetten voor een atleet, is eveneens een aspect van de begeleiding. Verleden jaar heeft Sven Nys duizenden jongeren een cyclocross- en mountainbike-initiatie gegeven op een vijftal evenementen in Vlaanderen onder de naam 'In het wiel van Sven'. Daarnaast verzorgt Golazo de contractbesprekingen, het juridisch advies, verlenen wij administratieve bijstand en sluiten wij merchandising- en licensingovereenkomsten. Wij begeleiden zo de carrière van zo'n 150 Belgische en buitenlandse sporters." weet de Looienaar.

Atleten hebben houdbaarheidsdatum voor het leven

De langetermijnrelatie met de atleet staat hierbij centraal. "Die stopt niet bij het einde van zijn of haar sportcarrière. Alleen als hij of zij helemaal wil verdwijnen uit de actualiteit zetten wij een stapje terug. Ex-atleten blijven lang actueel, ze hebben als het ware een houdbaarheidsdatum voor het leven. Indien een bedrijf een topsporter inschakelt voor het juiste product zijn de resultaten verbluffend. Een bekend gezicht verkoopt. Bovendien breng je de sympathie en waardering die er is voor de sporter over op je product. Hoe wij bepalen welke sporter welk product krijgt toegewezen? Wij maken van ieder talent een profi el op. Zo zochten wij voor een campagne van Danacol een ex-atleet met naam die in het gewone leven was gestapt en sukkelde met een te hoge cholesterol. Uiteindelijk kwamen we bij Fred Deburghgraeve uit. De eerste resultaten van deze samenwerking tussen de Olympisch kampioen en Danacol zijn zowel wat betreft verkoop als merkuitstraling gigantisch."

 
Golazo scoort met Kim Clijsters als uithangbord
"Sport is één van de belangrijkste sociale en maatschappelijke factoren in onze westerse samenleving. Bovendien is sport momenteel de tiende grootste industrie", stelt Verbeeck.

Golazo scoort met Kim Clijsters als uithangbord
"Kim Clijsters is samen met Justine Henin de enige sportieve wereldster die we in ons land hebben. Tot haar fanclub behoren mensen als Richard Branson, Donald Trump en Charlize Theron", weet Verbeeck.

Wereldster Kim Clijsters

Eén van de absolute uithangborden van Golazo is natuurlijk Kim Clijsters, één van de schaarse Belgische wereldsterren. "Onze relatie met Kim is een apart verhaal. Ik ken haar al lang door mijn vriendschapsband met haar vader Lei. Mijn persoonlijke betrokkenheid bij haar tweede carrière is dan ook zeer groot. Golazo begeleidt Kim zowel op sportief als commercieel vlak. Wij coördineren in nauw overleg met Kim alle facetten. Zij is samen met Justine Henin de enige sportieve wereldster die we in ons land hebben. Tot haar fanclub behoren mensen als Richard Branson, Donald Trump en Charlize Theron. Kim krijgt dagelijks fanmail uit de hele wereld. Zelfs in Pakistan, waar ik onlangs was, ging het over Kim als de taxichauffeur hoorde dat ik uit België kwam. Of we objectieven gesteld hebben bij haar tweede carrière? Uiteraard, het bepalen van duidelijke doelstellingen is in de sport en in het zakenleven van het allergrootste belang. Anders weet je immers niet waar je naartoe werkt. Bovendien worden deze doelstellingen op regelmatige basis met Kim afgetoetst en eventueel bijgestuurd. Dit zal ook moeten gebeuren op het moment als ze defi nitief stopt met professioneel tennis."

Groeimodel

Golazo is wat je noemt een succesvolle onderneming. De succesformule? "Tracht leidinggevend te zijn in de sector waarin je actief bent. Creativiteit en innovatie moeten centraal staan. Hou ook voortdurend je ogen open voor alle mogelijke kruisbestuivingen. Defi nieer je sector zo breed mogelijk en breng alles met elkaar in verband. En vergeet vooral niet te genieten van je overwinningen", besluit Bob Verbeeck.

Golazo scoort met Kim Clijsters als uithangbord